Skabbiga hästar?

Hej!
Åsiktsinlägg kommer här.
Jag sak gå rakt på sak..
 
Ni kanske inte har tänkt på detta men det har jag jätte ofta gjort, asså vilken "press" nästan alla har för att hålla hästen fin hela tiden så att ingen kallar den skabbig.
Jag hör så sjukt ofta folk som tycker att hästarna är skabbiga och hit o dit.
I dagnes samhälle är en häst skabbig bara den är lite smutsig.'
Tycker ni att det är rätt?
 
Jag tror inte att ja har läst någon som har tagit upp detta men ändå är det ganska viktigt.
Vi tar och kollar på denna bilden.↓  
 
Vad är eran första tanke?

90% tänkte troligen.. usch stakars hästen.
MEN är det synd om hästen, är den skabbig egentligen?
I mina ögon är det en glad häst som nyligen kliat sig och hatt det gött i hagen, inget annat.
 
Nästan alla är så fruktansvärt petiga och "försiktiga" nu.
Hästarna ska gå på helt plan hage, helst ska det bara vara sand så man får ge dom hö så att man vet exakt hur mycket dom har ätit.
Blir det bara 10 grader ska dom ha massa fleesetäcken, börjar det små dugga ska dom ha regntäcke.
Ibland är det knappt att hästarna får komma ut för att vissa är rädd att dom ska skada sig fast i min värld blir dom mer skadade av att inte få komma ut alls mycket och att behöva ha täcke hela tiden.
 
Nu ska vi titta på en häst som JAG kallar skabbig↓
Ja jag hoppas att ni ser skillnaden, denna hästen ser man ju att den både är för mager och inte sett en borste på år o dar. 
Innan någon tänker hur skabbig en häst är tycker jag att man ska veta mer om hur hästen sköts, jag menar, en häst som är smutsig är ju troligen glad och rullar sig i en hage men bilden över säger ju lite mer om hur hästen mår.
Ser en häst ut som den på nedersta bilden så tycker iallafall JAG att man kan kalla den skabbig, dock hjälper ju inte det alls.
Tycker man att en häst mår dåligt så är det mycket bättre att ringa polis eller vilka det nu är som kolla så att djuren mår bra och annat.
 
Detta är mina åsikter och har ni något att tillägga så skriv det gärna.
Tanken är väl att alla hästar är absolut INTE skabbiga bara för att dom är smutsiga, det är extremt stor skillnad på en häst som är smutsig och en häst som faktiskt ÄR så kallad skabbig, tänk på det nästa gång ni ser en smutsig häst, tror inte någon skulle tycka om det var så kul om någon sa så om era hästar, Right?
(Båda bilderna är tagna från google)
 
 
 
 
 
 
 
 
 

riktigt bra inlägg!

? Wilma

Intressant inlägg! Jag håller med dig, stor skillnad på båda hästarna. På den översta hade jag precis som du säger - bara sett en häst som rullat sig i hagen. Och hästar är djur, inga maskiner, klart som 17 att de ska få smutsa ner sig, även om det blir aningen jobbigt för matte sen ;)

? Sanna

Bra inlägg. Ska bara kommentera med lite fakta.
Det är djurskyddsinspektörer som kollar hur djuren mår. Det är bättre att anmäla till länsstyrelsen i det län man bor i om man ser eller misstänker att ett djur far illa.När länsstyrelsen fått in din anmälan så ska de kontrollera den. De åker då ut till djurägaren för en inspektion. Ibland följer även polisen med dem. Hittar de brister så ska djurägaren föreläggas att åtgärda dem. I svåra fall så kan akuta beslut tas om omhändertagande eller avlivning på plats. Efter ett omhändertagande så är det länsstyrelsen som beslutar om djuret ska säljas, överlåtas eller avlivas.

Det finns en djurskyddslag och om man då håller hästar måste man följa föreskrift L101 där man hittar om utevistelse, mått osv.

Bra blogg, bara lite fakta somsagt :)




? NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR