Natthage?

Hej mina fina!
Om ca 40 min kommer Hilda och jag sak ut o sprina med Sunny innan så egentligen hinner jag inte skriva något inlägg nu men vad gör man inte för bloggen.
 
Jag ska ju somsagt ut och springa med sunny alldreles snart och sen när Hilda kommer ska vi gå ut med Alpha och gå lite då jag inte vill rida just nu eftersom han har ont i ryggen.
 
Hästarna ska få byta hage idag med och nu kommer vi till det rubriken talar om.
Alpha blir extremt tjock väldigt lätt, om man låter bli och rida i 2 dagar och han går på en vanlig hage tappar han nästan hela formen. 
Jag är inget stort fan av gräsreducerare då jag tycker att det är lite oschysst (stav) mot hästen att dom ska behöva ha en korg runt munnen hela tiden.
Nu har jag då beslutat att ha natthage och se om det funkar bra.
 
Jag har läst lite om hur andra har det och många byter till natthagen vid 9 tiden ger dom en påse hö och ungefär samma på morgonen, vid 9- 10 får dom en till påse hö och när den är uppäten får dom gå till "daghagen".
Nu till frågorna.
 
Har ni natt hage?
Hur tycker ni att det funkar?
Ger ni hö och annat i natthagen?
 

Kommentera massa, superkul att läsa allas kommentarer!
 
Bilden passar inte till texten men jag tog domma bilderna när jag var på semester och jag vill bara visa som för er ♥
 
 

Eftersom jag inte har häst så kan jag inte svara på frågorna men om jag inte minns fel så brukar min medryttarhäst stå inne på natten och på sommaren så står hon ute. :)

? Emma

Hej!
Jag förstår hur du tänker och det du gör är väldigt smart, dock så kan inte jag riktigt tänka på samma sätt...
Jag har nämligen en shettis som sällskap till mitt svenska halvblod och som du kanske förstår så behöver de både väldigt olika mängder mat. Pimpim (vilket är shettisens namn) har väldigtväldigt lätt för att gå upp i vikt medans mitt halvblod kan gå på relativt mycket mat utan att bli så pass fet att det är farligt för hans hälsa.
Jag har därför valt att ha munkorg på Pimpim av den väldigt enkla anledning att jag inte vill att han ska bli sjuk.
Innan dessa två hästar hade jag en ponny som var en fångponny, så jag är oerhört nojjig och tar det väldigt försiktigt så att inte någon av dom åker på denna hemska sjukdom, men allra nojjigast är jag såklart med Pimpim.
Jag skulle kunna låta dom gå i en hage helt utan bete och sedan ge dom mängden hö som behövs till de båda, men då känns det inte schysst mot min andra häst. Samt att det är skönt att spara lite pengar på sommaren genom att hålla in på höet ;)
Därför har jag valt att ha dom i en större hage med mer bete och sedan använda munkorg på shettisen.
Han gillade den inte i början men nu verkar han ha vant sig och jag kan inte se att det är något som helst problem för honom att leva ett "normalt hästliv".
Jag tycker att munkorg är ett ganska så bra alternativ då dom ändå får i sig gräs, men i en begränsad mängd.
Men jag kan hålla med dig om att det känns elakt att sätta på dom den och jag ska vara ärlig och säga att jag gärna undvek att sätta på den till en början... Men då Pimpim började gå upp i vikt och bli dålig i magen tycker jag ändå att jag gjorde rätt val när jag satte på honom munkorgen.

Men jag ska säga att det är lite svårt... Är man inte "taskig" mot den enda är man "taskig" mot den andra...
Kram




? NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR