Hur ska en bra blogg vara?

Halloj!
"åsiktsinlägg" på G igen eftersom jag inte har något annat att skriva om för tillfället.
Denna gången ska det vara om hur JAG tycker att en bra blogg ska se ut och vara.
 

Headern:
Headern är det allra första man ser och det är ofta från den man får första intrycket.
Bra kvalité är A och O i en header tycker jag, är det en suddig och dålig kvalité på bilderna struntar man ofta i att kolla den bloggen för det känns lätt som att det inte är någon serriös m.m
Färgerna är viktig i en header också, jag föredrar ganska ljusa färger och gärna med någon text i fint typsnitt (heter det så..?)
En header blir som allra finast om den är enkel och stilren, är det 10 bilder + text på en header blir det väldigt lätt klottrigt vilket leder till att många drar sig för att börja läsa.
 
Designen: Även designen säger mycket om en blogg.
Jag tycker bäst om ljusa och lite svagt mönstrade bakgrunder, är det skrikiga färger och starka mönster blir det nästan lite jobbigt att kolla på och det är ju inte så himla bra, eller hur?
Bakgrund och annat är vilktigt att det matchar med headern, har du en rosa header är det inte jätte snyggt med t.e.x orange bakgrund. Även texten i headern (om du har någon) är ganska bra om man matchar någolunda med texten i rubriker m.m, har du skrivstilstext på headern så iallafall jag en mer "söthetskännsla" vilket jag tycker att resten av det ska göra med så matcha, det gillar vi.
Texten i blogginläggen ska vara helt vanlig text, ingen konstig fet stil eller krusiv, helt vanlig!
Vissa ord eller meningar kan man ju självklart ha fet eller krusiv men i det stora hela ska man hålla sig till vanlig text.
 
Inlägg: Inlägg är det viktigaste på en blogg så därför måste mån hålla dom så bra som möjligt.
STAVA RÄTT! Det är nummer ett (haha det rimmade). Att läsa inlägg som har flera felstavningar är sjukt irriterande, jag stavar såklart också fel ibland men är det något ord man är osäker på så fråga någon som vet eller kolla stavnings grejen som finns på de flesta bloggar.
Rubrikerna är också viktiga, en tråkig/dålig rubrik lockar ju inte särskilt många till att kolla in inlägget.
Skriv INTE massa utromstecken eller frågetecken det är så fruktansvärt jobbigt (!!!!!!!!!) eller när man skriver t.e.x det var såååååååååååååå kul!!!!! så skippa det.
Skipa även alla emoys, en eller två är väl inte sån big deal men när det är en efter varje mening blir det väldigt lätt oserriöst.
Mycket bilder med bra kvalité brukar också vara väldigt bra om man vill ha fler tittare så bilder gör väldigt mycket till en blogg.
Nu till det sista och viktigaste..VARIERA.. skriver du om vad du gjort en dag skriv åsikter någon annan dag eller lägg upp massa fina bilder, har du en hästblogg skriv om massa olika häst saker, hissar o dissar allt som har med hästar att göra, mode blogg, sätt ihop stilar testa olika kläder och fota. va KREATIVA, man måste inte skriva åsikter om samma saker som alla andra gör, skriv något eget!
 
 
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte "följer" allt detta men just nu gör jag så gott jag kan, när Alpha har blivit okej och träningar o tävlingar har dragit igång, då startar bloggen PÅRIKTIGT! 
KRAM♥
 
 
 
 
? Wilma

Superbra tips! Jag brukar oftast söka upp på google om jag är osäker på ett ord, men en gång jag bara skrev fel helt omedvetet vad när jag skulle skriva ett inlägg och skrev "räckmacka" istället för "räkmacka", använda detta ordet mycket i inlägget dessutom. Gud vad irriterande det måste ha varit att läsa! Dock hade jag många läsare som påpekade det hela, tur det! ^^

SÅ BRA SKRIVET!! Håller med dig till fullo och kunde INTE skrivit
Det bättre själv!

Håller med dig om att det är så det ska vara, lättare sagt än gjort att leva upp till dock haha!




? NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR